Leikkiikö lapsi tabletilla usein itsekseen? Näin lisäät pelaamiseen sosiaalisuutta!

Haluaisitko osallistua lapsen digileikkeihin enemmän? Tai tuntuuko siltä, että pelaamisen lomaan kaivattaisiin enemmän sosiaalista kanssakäymistä?

Pienten lasten pelit ovat harvoin kaksinpelejä ja sosiaaliset tilanteet eivät synny digileikin lomaan välttämättä ihan luonnollisesti. Voi myös tuntua vähän hassulta mennä väliin sorkkimaan, jos lapsella on hyvät leikit kesken.

Joskus voi kuitenkin kokeilla, josko lapsen lempipeli taipuisi yhteiseen, aikuisen ohjaamaan etsimisleikkiin. Pikkulapsiperheissä usein suositut vapaan leikin sovellukset ainakin sopivat tarkoitukseen erinomaisesti.

”Tehtäviä antamalla pääset mukaan leikkiin ilman, että pelaat itse ollenkaan.”

Vapaan leikin sovellus on nimensä mukaisesti sovellus, jossa ei ole sääntöjä tai ennalta määriteltyä päämäärää, vaan lapsi saa leikkiä sillä kuten haluaa. Kyseessä voi olla vaikkapa nukkekotileikkiä muistuttava ”peli”, jossa lapsi liikuttaa sormella raahaamalla hahmoja ja esineitä pelialueella ja keksii niille tarinan itse.

Vapaan leikin sovellukset voivat sijoittua kotiin, kauppaan, sairaalaan tai oikeastaan mihin tahansa ympäristöön. Tavallisesti niihin on sijoitettu arkista esineistöä kuten ruokia ja kodin tavaroita, joita saa käyttää, tutkia ja liikutella vapaasti.

Kuvassa Nampa Town -peli.

Vaikka tällaisissa sovelluksissa digileikki on päämäärätöntä eikä ennalta määrättyjä sääntöjä ole, voi niitä niin halutessaan käyttää myös tavoitteellisesti. Säännöt pitää tällöin keksiä itse.

Kokeile antaa lapselle pieniä haasteita, joita lapsi saa toteuttaa haluamallaan tavalla!

Etsimisleikki toimii yksinkertaisesti niin, että aikuinen keksii, mitä pelialueella tehdään, ja lapsi toteuttaa tehtävät.

Voit esimerkiksi pyytää lasta keräämään pelissä yhteen esineitä, joista hän pitää. Tai etsimään kaikki pelialueelta löytyvät ruoat. Tai laskemaan kaikki kulkuneuvot.

Myös pelihahmon pukeminen eri tilanteisiin on hyvä tehtävä, mikäli pelissä on tarjolla hahmoille puettavaa vaatetusta. Tehtävät voivat olla ihan hassujakin: ”syötä hahmolle ihan liikaa herkkuja” tai ”laita kaikki uimaan vaatteet päällä”.

Tehtävistä voi tehdä myös lapselle yksilöllisesti opettavaisia niin, että niitä suorittaessa tulee opittua laskemista tai vaikka värejä. Isommalle lapselle tehtävistä voi tehdä tietysti haastavampia.

Tehtäviä antamalla pääset mukaan leikkiin ilman, että pelaat itse ollenkaan. Samalla lapsi pääsee esittelemään sinulle lempiasioitaan pelissä ja osoitamaan nokkeluutensa.

Mikä parasta, tällä leikillä on selkeä alku ja loppu. Peli loppuu juuri silloin, kun vanhempi päättää lopettaa tehtävien antamisen.

Tarkoitukseen sopivia vapaan leikin sovelluksia löytyy tästä postauksesta:

Nukkekotipelissä leikkiä ohjaa lapsen oma mielikuvitus



Kategoriat:Vinkkipankki, Yleiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *