Robotinkoodauspeli opettaa lapsille ohjelmoinnin alkeita

Code the Robot. Save the Cat opettaa koodausta lapsille. Kyseessä on paras viime aikoina testaamistani, koodausaiheisista sovelluksista.

Se on hauskannäköinen ja tuntuu ihan oikeasti opettavaiselta.

Tässä robotti koodataan toistamaan sama liike kolme kertaa.

Learny Land -pelifirman sovelluksessa tarkoitus on opettaa lapselle ohjelmoinnin periaatteita ja loogista ajattelua. Se on suunniteltu yli 5-vuotiaille, mutta alun helppojen tasojen jälkeen se antaa haastetta isommallekin lapselle.

Pelissä ohjataan robotti sokkelon läpi kissakaverinsa luo. Kuvallisia käskynappuloita siirretään sormella raahaamalla jonoksi ja sitten testataan, liikkuuko robotti sinne minne pitäisi.

Tehtävät alkavat helpoilla radoilla, joissa robottia ohjastetaan kääntymään oikealle tai vasemmalle vain eri suuntiin soittavia nuolia käyttäen.

Korkeammilla tasoilla tutustuaan muun muassa luuppeihin ja jos-tilanteisiin. Toisin sanoen useasti toistuvat samat käskyt typistetään toistettaviksi käskyjonoiksi ja mahdollisesti eteen tulevat esteet ohjataan ylittämään kulloisenkin erityistilanteen vaatimin keinoin.

Lisäksi pelin lopuksi saa auki osion, missä sokkeloita voi rakentaa itse ja jakaa numerokoodien avulla samaa peliä pelaavan kaverin kanssa. Tämä ominaisuus lienee varsinkin vähän isompien lasten mieleen.

Mikä reitti kannattaa valita?

Huonoja puolia hauskan värikkäässä ja selkeässä sovelluksessa on vähän. Siirreltävät käskynappulat tuntuvat välillä hieman tahmeilta. Niitä pitää ensin painaa ja sitten vasta liikuttaa. Liian hätäinen koodaaja ei saa nappuloista kunnollista otetta.

Lisäksi apua on vain vähän tarjolla, jos taso ei kerta kaikkiaan pelaajalle aukene. Tällöin tarvitaan aikuinen apuun.

Jaa ongelmat osiin: Vaikka alku tuntuu pelissä ehkä helpolta, on mukana myös haastetta. Lasta kannattaa ohjeistaa niin, että vaikeat kokonaisuudet pilkotaan osiin.

Eli ei mietitä koko reittiä kerralla, vaan vaikka ihan vain ensimmäinen liike, ja sitten toinen ja niin edelleen.

Pitkää käskyjonoa voi testata ja jos robotti ei pääse vielä perille, koodia voi muokata. Testata saa niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Niin oikeassakin koodaustyössä tehdään!

Suosittelen pelaamista tabletilla kännykän sijaan. Näin lapsella on tilaa raahata nappeja ja tutkia reittiä paremmin.

Vaikeat tehtävät kannattaa pilkkoa osiin.

VINKKI: Olen viime aikoina pelannut useampaa Learny Landin peliä, ja ollut aina varsin vakuuttunut. Firma tekee apseja eri aiheista, mutta niissä on aina asiallisen opettavainen tunnelma. Pelit on myös käännetty suomeksi. Tutustu tästä linkistä muihin testaamiimme Learny Land-peleihin!

Voit hankkia pelin iOS-laitteellesi tästä: Code the Robot. Save the Cat
Androidille se löytyy täältä: Code the Robot. Save the Cat



Kategoriat:5–6-vuotiaille, 7–8-vuotiaille, Android, iOS (Applen laitteet), Opetuspelit, Pelit

Avainsanat:, ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: